رموز جالب از «عجایب هفتگانه جدید جهان»+تصاویر
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۴۶۲۲۵
در طول تاریخ فهرستهای مختلفی از عجایب هفتگانه جهان تهیه شده است. علت انتخاب عدد هفت برای این فهرست ها، اعتقاد به مقدس بودن آن است. اولین فهرست یعنی «عجایب هفتگانه دوران باستان» توسط تعدادی از نویسندگان یونان باستان گردآوری شد که شامل آثاری از تمدن باستان بود.
در طول تاریخ فهرستهای مختلفی از عجایب هفتگانه جهان تهیه شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در سال ۲۰۰۱ سازمانی بین المللی با محوریت حفظ و نگهداری از عجایب هفتگانه تأسیس شد. این بنیاد در سال ۲۰۰۷ نظرسنجیای دربارهی فهرست عجایب هفتگانه جدید جهان برگزار کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از طریق اینترنت و تلفن در آن شرکت کردند. البته فهرستهای دیگری هم برای عجایب هفتگانه جهان وجود دارد که دسته بندیهای متفاوتی دارند، مثل عجایب هفتگانه دنیای مدرن، عجایب هفتگانه دنیای صنعتی و عجایب هفتگانه طبیعی جهان.
فهرستی که در ادامه به آن میپردازیم حاصل نظرسنجی سال ۲۰۰۷ با عنوان «عجایب هفتگانه جدید جهان» است.
۱- دیوار بزرگ چین (چین)
دیوار بزرگ چین که در میانهی قرون پنجم پیش از میلاد و شانزدهم میلادی ساخته شده است، دژی سنگی است که برای حفاظت از مرزهای امپراطوری چین در برابر حملهی مغولها ساخته شد. این دیوار در حقیقت سلسله دیوارهایی است که در مجموع ۶۲۵۹ کیلومتر طول دارد و طولانیترین بنای ساختهی بشر به شمار میرود.
۲- مجسمهی مسیح منجی (برزیل)
مجسمهی مسیح منجی که کم قدمتترین بنای این فهرست است، از سال ۱۹۳۱ بر فراز کوه شهر ریو دوژانیرو قرار گرفته است. این مجسمه ۳۰ متر ارتفاع و ۲۸ متر پهنا دارد و ساخت آن ۲۵۰ هزار دلار هزینه داشت. مجسمهی مسیح منجی به یکی از شاخصههای شهر ریو و برزیل تبدیل شده است.
۳- شهر ماچو پیچو (پرو)
ماچو پیچو شهری سنگی با معماری کلاسیک تمدن اینکاها است که احتمال میرود برای امپراطوری پاچاکوتی ساخته شده باشد. این شهر که در ارتفاع ۲۴۳۰ متری از سطح دریا، در جنوب کشور پرو قرار دارد، در سال ۱۹۱۱ توسط یک باستان شناس اروپایی کشف شد.
۴- شهر چیچن ایتزا (مکزیک)
چیچن ایتزا از آثار باستانی تمدن مایا است. نبوغ قوم مایا در ویرانههای باشکوه این بنا کاملا مشهود است. این شهر قدرتمند در اصل مرکز تجارت پارچه، عسل، نمک و بردگان بود و دوران شکوفایی آن به سالهای ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلادی بازمی گردد. چیچن ایتزا قطب سیاسی و اقتصادی تمدن مایا به شمار میرفت.
۵- کولوسئوم (ایتالیا)
این بنا که در میانهی سالهای ۷۰ و ۸۰ میلادی ساخته شد، به مدت ۵۰۰ سال مورد استفاده قرار میگرفت. این آمفی تئاتر بیضی شکل نزدیک به ۵۰ هزار تماشاگر را در خود جای میداد و محل برگزاری برنامههای مختلفی مثل نبرد گلادیاتورها، شکار حیوانات و اعدام بود. اگرچه زمین لرزهها و سرقت سنگهای بنا، کولوسئوم را تبدیل به یک ویرانه کرده است، اما گردشگران میتوانند از بنای باقیمانده بازدید کنند. کولوسئوم در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بزرگترین آمفی تئاتر جهان ثبت شده است.
۶- تاج محل (هند)
تاج محل آرامگاه باشکوهی است که در میانهی سالهای ۱۶۳۲ و ۱۶۴۸ میلادی به دستور جهان شاه، امپراطور هند برای یادبود همسر او ساخته شد. این بنای سفید مرمرین عالیترین نمونهی هنر اسلامی در هند به شمار میرود و سبکهای معماری مختلفی در آن به کار رفته است. به علاوه، تاج محل با باغها و حوضهای زیبایی احاطه شده است.
۷- شهر پترا (اردن)
شهر باستانی پترا که قدمت آن به سال ۳۱۲ پیش از میلاد باز میگردد، پایتخت امپراطوری نبتیها بود. گفته میشود مردمان این تمدن اولین قومی بودند که به تکنولوژی حفر تونلهای آبی دست یافتند. این شهر عظیم در دل کوه ساخته شده و در آن بناهای زیادی مثل یک آمفی تئاتر ۴ هزار نفره وجود دارد. فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» در این شهر باستانی فیلمبرداری شد.
منبع:روزیاتو
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۴۶۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شرحی بر قدیمیترین فهرستنامههای کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
وقتی درباره فهرست منابع یک کتابخانه صحبت میکنیم، بیشتر ما درک اندکی از موضوع صحبتمان در این باره داریم و تقریباً میدانیم فهرست یک کتابخانه، لیست منظمی از کتابها و سایر مدارک موجود در آن است و همانطور که فهرست یک کتاب نشاندهنده محتویات داخل آن است، فهرست کتابخانه نیز منابع موجود در آن را معرفی میکند. این فهرست منظم در گذشته شبیه سیاههای بوده که ممکن است ما از وسایل داخل یک مکان بنویسیم، اما در حال حاضر این فهرست شامل اطلاعات متعدد و متنوعی از قبیل نام نویسنده، عنوان، ویرایش، ناشر، تاریخ انتشار، مشخصات ظاهری، موضوع و محل بایگانی مدرک مورد نظر است. اطلاعاتی که سهولت دسترسی مراجعان به یک اثر را نه تنها با نام کتاب که به کمک سایر اطلاعات آن مانند نام نویسنده یا موضوع، ممکن میکند. همانطور که گفته شد، از گذشتههای دور، گردانندگان کتابخانهها یا صاحبان آنها فهرستهایی از منابع موجود در آنها تهیه میکردهاند. عملی که در کتابخانههای کشورهای اسلامی نیز انجام شده است. از فهرستهای گذشته مانند فهرست کتابخانه مأمون عباسی فقط نامی در متون آمده، اما اینکه این فهرستها به چه شکل تهیه شده و یا شامل چه کتابهایی بوده، مطلبی در اختیار پژوهشگران نیست.
کتابخانه مبارکه حضرت امام ابوالحسن علی بن موسیالرضا(ع)
ازجمله سیاهههایی که باقی مانده، فهرست کتابهای کتابخانه آستان قدس رضوی است. کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از قدیمیترین کتابخانههای جهان اسلام است که آثار آن از گذشته مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران بوده است. بر کسی پوشیده نیست که این کتابخانه به دلیل همجواری با حرم مطهر امام رضا(ع) و موقوفات بسیار آن شکل گرفته و رشد کرده و به عظمت امروزش رسیده است. حضور همین کتب وقفی موجب شکلگیری فهرستهای متعدد از منابع این کتابخانه شده است. اهمیت این فهرستها از این نظر است که میتوان گفت آنهاتنها فهرستهای بهجامانده از کتابخانهها در ایران قدیم هستند. از کتابخانههای دوره صفویه فهرستهایی با این مشخصات فعلاً موجود نیست و از دوره قاجار نیز فقط چند فهرست داریم که قابل مقایسه با فهرستهای کتابخانه آستان قدس هستند. الهه محبوب در مقاله «فهرستهای کتابخانه آستان قدس رضوی از صفویه تا قاجار» فهرستهای موجود از کتابخانه آستان قدس را به چند دسته تقسیم کرده و به ذکر موارد مهم این فهرستها در سه دوره زمانی صفویه، افشاریه و قاجار پرداخته است.
قدیمیترین سیاهه کتابهای کتابخانه رضوی
براساس این گزارش، قدیمیترین فهرست این مجموعه متعلق به سالهای 1007 تا 1010 هجری قمری است. در این فهرست که با عنوان «تفسیر تحویل صاحب جمعان بیوتات روضه منوره...» آغاز شده، موجودی کتابخانه به تفکیک آمده است. نویسنده فهرست گویی بیشتر به خصوصیات ظاهری کتابها توجه کرده و آنها را به صورت قرآنهای جلددار، بدون جلد، کتب جلددار، کتب بدون جلد، تفاسیر، سیپارهها و مصاحف و سایر کتب دستهبندی کرده است. این فهرست همچنین صورتی از اموال کتابخانه شامل رحلهای موجود در حرم مطهر و کتابخانه و سیپارهدانها را در خود دارد. در هر مورد، قطع، تعداد سطور، خصوصیات خطی، نوع ،و نوع تذهیب و همچنین نام واقف آمده است. گاهی شروط وقف کتاب نیز در فهرست ذکر شده است. کتابدار غیر از این اطلاعات به شرح امانت نیز پرداخته است. این نشان میدهد کتابدار با توجه به این فهرست، کتاب را به امانت و یا از مکان مربوط تحویل میگرفته: «قرآن وقفی مسماه زهراباجی مشروط بر آنکه در شرفیه مخصوص سلطان حیدرمیرزا در حرم تلاوت نمایند».
فهرستی از علوم کثیره موجود و مخزون
فهرست متعلق به دوره افشاریه سندی است در 28صفحه که کاتب آن به ذکر تعداد کتب و خصوصیات آنها پرداخته است. در این فهرست نام کتب قرآن، فهرست خطوط ائمه(ع) و کتب وقفی و امانی و همچنین فهرست کتب وقفی شاهعباس با عنوان «بندگان سکندر نشان» آمده است. دیگر فهرست مشهور کتابخانه آستان قدس رضوی فهرستهای موجود در دوره قاجار است. برخی از اینها به دستور متولیان و به صورت کتابچه مستقل و یا همراه با سایر موجودی کل حرم (مثل فهرست دفتر عضدالملکی) تهیه شده و یا در کتب افرادی که از کتابخانه بازدید کردهاند بهطور خلاصه (سفرنامه خانیکوف) و یا مفصل (مطلعالشمس) آمدهاند. «مطلعالشمس» یکی از کتابهای نوشته شده توسط «محمدحسن اعتمادالسلطنه» ملقب به «صنیعالدوله» است. این کتاب در سه جلد نگاشته شده و موضوع آن، گزارش یکی از سفرهای ناصرالدینشاه قاجار به شهر مشهد است. اما جلد دوم این کتاب در این گزارش مورد توجه ماست که به مشهد و آستان مقدس علی بن موسیالرضا(ع) اختصاص دارد و در آن به مشهد، آثار و ابنیه حرم مطهر و کتیبههای آن و شرح حال بزرگان شهر میپردازد و در پایان، فهرست جامعی از کتابهای موجود در کتابخانههای آستان قدس رضوی در آن گردآوری شده است. این فهرست در زمان تولیت میرزا سعیدخان مؤتمن الملک به سال 1296ه.ق تنظیم شده است. اعتماد السلطنه در مقدمه فهرست، چگونگی یافتن فهرست را شرح داده: «درحین تألیف جلد ثانی کتاب مطلعالشمس، فهرست جمیع نسخهای که فعلاً در کتابخانه مبارکه حضرت امام ابوالحسن علی بن موسیالرضا علیه الصلوةوالسلام از علوم کثیره موجود و مخزون است بدست آمده، اگر چه صورت آن فهرست چندان مصحح نبود ولی به قدر میشود منقح ساخته ثبت و الحاق آن پرداخته شد». البته نویسنده در این فهرست تنها نام و موضوع کتابها را آورده و ظاهراً آن را از روی فهرستهای کتابخانه یادداشتبرداری کرده است.
خدمتی به گذشته، امروز و آینده
فهرستهای فوق نشان میدهد کتابخانه آستان قدس رضوی از همان آغاز شکلگیری دارای نظمی خاص در ساماندهی بوده و افرادی آشنا به امور نسخهشناسی بودهاند که این فهرستها را تهیه میکردهاند. جز این، فهرست کتب میتوانند ما را به جهان اندیشهای مردمان در گذشته برسانند. درواقع فهرستنویسان تنها به مردمان دوره خود خدمت نمیکنند و به نوعی به آیندگان نیز سود میرسانند. اینکه در آن روزگاران چه کتبی نوشته میشده و مورد توجه علما و اندیشمندان بوده و مردمان نیز بیشتر چه کتبی را اهدا و وقف میکردهاند. دیگر نکته مهم در این فهرستها شرح ویژگی جلدها و تذهیب و خط کتب است که میتواند در خصوص هنر مجلدسازی و تذهیب اطلاعاتی را در اختیارمان بگذارد. نام و جایگاه واقفان نیز چهره اجتماعی مردمان آن روزگار را ترسیم میکند.
آزاده خلیلی