نگاهی به عجایب هفت گانه ی دنیا
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۰۸۰۵۸
عجایب هفت گانه ی دنیا که مشهور ترین آثار دنیا هستند را بشناسید. ما تصاویری زیبا و با کیفیت از این آثار شگفت انگیز و اطلاعات کامل در باره ی آن ها را برای تان قرار داده ایم.
عجایب هفتگانه جهان جدید«برنارد وبر» شخصی بود که با راهاندازی یک نظرسنجی بزرگ با کنترل و مدیریت بنیاد نیو۷واندرز (New7Wonders)، تلاش کرد عجایب هفتگانه جهان را بهروزرسانی کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پترا یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان است که در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد. این شهر در کشور اردن واقع شده و بناهای آن بهگونهای هستند که باور کردن ساخت آنها توسط مردم عادی با ابزارهای معمولی، بسیار سخت است. شهر پترا، محل زندگی نبطیها بهمدت بیش از ۲۰۰ سال بوده و پیشرفت آن هم نشاندهنده وضعیت اقتصادی مناسب حاکمان پترا است.
شهر پترا دارای جاذبههای مختلفی است؛ اما قصر البنت را میتوان یکی از جذابترین بناها عنوان کرد. افراد زیادی بر این باورند که بنای موردنظر توسط موجودات فرازمینی ساخته شده است. جالبتر آن که حتی مردم محلی پترا هم این حرف را تصدیق میکنند و اظهار داشتهاند که صداهای عجیبی در شب از این مکان به گوش میرسد؛ این مسئله واقعا ترسناک بهنظر میرسد و عادی است اگر هیچ توریستی به هنگام شب وارد منطقه موردنظر نشود.
تراشیدن کوهها و وجود مکانهای مختلفی همانند عبادتگاه، خزانه و سایر موارد در دل آن، سبب شده تا بازدیدکنندگان زیادی در طول سال به این مکان سفر کنند.
تاج محل از عجایب هفت گانه ی دنیا
شاه جهان یکی از امپراتورهای گورکانی هند بود که بنایی را به یاد همسر ایرانی خود، یعنی ارجمند بانو بیگم با نام تاج محل بنا کرد. این بنا که نشاندهنده عشق ابدی شاه جهان به همسر خود بود، هماکنون بهعنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته میشود. در تاریخ آمده که همسر شاه جهان در یک سفر جنگی و هنگام وضع حمل، فوت کرد و جالب آن که شاه جهان را هم در تاج محل دفن کردهاند.
تاج محل ترکیبی از معماری ایرانی و گورکانی بوده و در ساخت آن، بیشتر از ۲۰ هزار هنرمند و معمار، فعالیت داشتهاند. در حقیقت باید تاج محل را شاهکاری از هنر هنرمندان ایرانی و هندی معرفی کرد. اطلاعاتی که پیرامون ساخت تاج محل در دسترس قرار دارد، واقعا حیرتانگیز است. شاه جهان برای ساخت تاج محل در زمان خود، چیزی در حدود ۳۲ میلیون روپیه هزینه کرد که هماکنون معادل ۵۲٫۸ میلیارد روپیه و ۸۲۷ میلیون دلار آمریکا است. تاج محل را باید از نظر معماری و طراحی، فوقالعاده توصیف کرد و همین مسئله سبب شد تا نام آن در فهرست عجایب هفتگانه جهان قرار گیرد.
دیوار بزرگ چین از عجایب هفت گانه ی دنیا
دیوار بزرگ چین، یکی از بزرگترین و طولانیترین معماریهای جهان شناخته میشود. توجه به این نکته که دیوار چین، ۲۱,۱۹۶ کیلومتر امتداد دارد و از مسیرهای مختلف و گاهی وقتها، صعبالعبوری گذشته است، میتواند برای هر بازدیدکنندهای حیرتانگیز باشد.
این دیوار با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر طول، فقط بهمنظور جلوگیری از حمله اقوام صحراگرد ساخته شد و افراد زیادی هم در حین ساخت آن از دنیا رفتند. در این دیوار بزرگ، برجکهایی وجود دارد که به فاصله ۵۰۰ متر از هم قرار گرفتهاند. حکومتهای مختلف در چین برای ساخت این دیوار، فعالیت کردند؛ اما شکل کنونی دیوار بزرگ چین متعلق به سلسله مینگ بوده که از غرب به دروازه جایو گوان (واقع در استان گانسو چین) و از شرق هم به ساحل رود یالو جیان (واقع در استان لیائونینگ) راه دارد.
کولوسئوم از عجایب هفت گانه ی دنیا
کولوسئوم یا کلوسیوم، تماشاخانهای در شهر رم ایتالیا است که از آن بهعنوان بزرگترین تماشاخانه امپراتوری رم هم یاد میکنند. ظرفیت این تماشاخانه، چیزی در حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار نفر بوده و یکی از سرگرمیهایی که مردم برای تماشای آن به کولوسئوم مراجعه میکردند، نبردهای گلادیاتورها با یکدیگر بود. در حقیقت مهمترین تماشاکنندگان این نبردها را اشراف تشکیل میدادند. جالبتر آن که برخی از اعدامها یا رهاسازی حیوانات وحشی در کولوسئوم و نبرد گلادیاتورها با آنها هم از دیگر اقداماتی بود که بهمنظور تفریح اشراف، برگزار میشد.
با اینکه بنای کولوسئوم در فهرست عجایب جهان قرار گرفته است، اقداماتی که در آن انجام شده را نمیتوان انسانی توصیف کرد؛ بیش از یک میلیون انسان که ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفرشان، برده یا گلادیاتور بودند در کولوسئوم بهشکل فجیع، کشته شدهاند.
کولوسئوم بهصورت بیضی و با قطرهای ۱۸۸ و ۱۵۶ متر با ارتفاع ۴۸ متری ساخته شده است. کف کولوسئوم از جنس چوب بوده است و در بخش پایین آن هم اتاقها و گذرگاههایی وجود دارد که برای عبور حیوانات وحشی و تدارکات موردنیاز بهمنظور برگزاری نمایشهای مرگ، استفاده میشد.
شاید ذکر جمله معروف سنت بید هم درباره کولوسئوم خالی از لطف نباشد:
تا زمانی که کولوسئوم استوار است، رم هم استوار است. زمانی که کولوسئوم سقوط کند، رم هم سقوط خواهد کرد و اگر رم سقوط کند، دنیا سقوط خواهد کرد.
ماچو پیچو
ماچوپیچو یکی دیگر از عجایب هفتگانه جهان است که در پرو واقع شده و در دوره اینکاها ساخته شده است. هدف از ساخت این شهر در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا، آن هم در کوههای آند کشور پرو بهمنظور توانایی مقابله با دشمنان و در امان ماندن از هرگون هجوم مهاجمان انجام شده است. وجود تاسیسات مختلف همانند سیستمهای آبرسانی فوقالعاده که هنوز هم دانشمندان نمیتوانند توضیحاتی را پیرامون چگونگی ساخت آنها ارائه دهند، از مهمترین ویژگیهای شهر ماچوپیچو است.
مهندسی سازههای شهر ماچوپیچو بهگونهای است که در برابر زلزله از مقاومت قابل قبولی برخوردار بودهاند. در حقیقت سنگهای بهکار رفته در ساخت خانهها، قابلیت رقصان دارند و با اینکه زمان زلزله، تکان خواهند خورد؛ امابدون ریزش، در حالت اولیه خود باقی خواهند ماند. این موضوع سبب شده تا دانشمندان و پژوهشگران، نتوانند پاسخ مناسبی را پیرامون چگونگی ساخت و مهندسی جذاب این شهر توسط اینکاها، ارائه دهند. تمام این موارد موجب شد تا نام شهر ماچو پیچو در فهرست عجایب هفتگانه جهان قرار گیرد.
چیچن ایتزا از عجایب هفت گانه ی دنیا
یکی از آثار باستانی متعلق به تمدن مایا که در کشور مکزیک واقع است و در فهرست عجایب هفتگانه جهان جدید هم قرار دارد، چیچن ایتزا است. چیچن ایتزا، مکانی برای قربانی کردن انسان و تقدیم آنها به خدای باران مایاها، چاک، بوده است؛ هنوز هم بقایای انسانهای قربانی شده در معبد چیچن ایتزا یافت میشود.
چیچن ایتزا را میتوان بهعنوان یکی از مشهورترین مناطق باستانشناسی کشور مکزیک معرفی کرد و جالب آن که در سال ۲۰۱۶ میلادی، موفق شد آمار بازدید بیش از دو میلیون گردشگر را ثبت کند که در نوع خود، فوقالعاده است. در این محوطه باستانی، بناهای سنگی زیادی وجود دارد که از آنها بهعنوان قصر، حمام، مغازه یا موارد مشابه استفاده میکردند. همچنین وجود دو چاه بزرگ آب هم نظر گردشگران را به خود جلب میکند؛ از این گودالهای عمیق برای تامین آب موردنیاز زندگی استفاده میکردند. چیچن ایتزا بهدلیل نوع بناهایی که در زمان خود، خاص بودهاند و در حال حاضر هم جذابیت زیادی دارند، توانست در فهرست عجایب جهان جدید قرار گیرد.
تندیس مسیح از عجایب هفت گانه ی دنیا
یکی از عجایب هفتگانه جهان جدید در بالاترین بخش شهر ریودوژانیرو کشور برزیل قرار دارد. ایده ساخت تندیس مسیح برای نخستین بار توسط یک کشیش کاتولیک مطرح شد و کار ساخت آن هم در دهه ۱۹۲۰ میلادی، آغاز شد و تنها با گذشت ۱۱ سال، به اتمام رسید. آغوش باز مسیح را اینگونه تعبیر کردهاند که او، آغوش خود را برای تمام انسانها باز کرده و این تعبیر، ستودنی است.
مجسمه مسیح را باید بهعنوان چهارمین تندیس بزرگ جهان معرفی کرد و جالب آن که وزن تندیس چیزی در حدود ۶۳۵ تن است. مکان قرارگیری تندیس مسیح، جنگل ملی تیجاکا و در بالای کوه کورکوادو است؛ تندیس بهگونهای قرار گرفته که گویی بر تمام شهر ریودوژانیرو و طبیعت اطراف آن، اشراف کامل دارد.
با اینکه هزینه کامل ساخت تندیس از طرف جامعه کاتولیک کشور برزیل تامین شد، هماکنون از آن بهعنوان نماد این کشور یاد میکنند. جالب است بدانید سنگهای موردنیاز برای ساخت این تندیس از کشور سوئد تهیه شده است. با اینکه اتفاقات زیادی همانند خرابکاری یا طوفان منجر به آسیبدیدگی تندیس شد، فرایند بازسازی آن به سرعت انجام گرفت و همین مسئله در باقی ماندن اثر، نقش زیادی داشته است. این مکان، همواره گردشگران زیادی را به سوی خود جلب میکند و این مسئله سبب شد تا در سال ۲۰۰۳ میلادی و در مسیر صعود به این نقطه از کوه کورکوادو، پله برقی و آسانسور نصب شود.
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: عجایب هفتگانه عجایب هفت گانه ی دنیا فهرست عجایب چیچن ایتزا دیوار بزرگ ساخته شد شاه جهان تاج محل ساخت آن سبب شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۸۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب
هشتم اردیبهشت، سالروز شهادت قهرمانی است که رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان است و محمد عسگری در فیلم سینمایی« آسمان غرب» که این روزها روی پرده سینما در حال اکران بوده، به روایت مقطع کوتاهی از زندگی او میپردازد؛ این کارگردان در گفتوگو با ایمنا از عشق به وطن شهید علیاکبر شیرودی میگوید.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، این برای چندمین بار است که دیالوگهای طلایی میلاد کیمرام در نقش شهید شیرودی، تماشاگران را سر وجد آورده است «چه جوری وایسم و ببینم، خاکم رو دارند میگیرند، زن و بچه مردم رو میکشند، به ناموسمون دارند، تجاوز میکنند، نمی تونم، الان باید وایسیم و دفاع کنیم.»
جادوی سینما در روایت قهرمانان این بار هم مؤثر افتاده است و همه مجذوب فیلمی شدهاند که به بازخوانی تحولات روزهای ابتدایی آغاز جنگ تحمیلی و نقش آفرینی خلبانان هوانیروز در دفاع از میهن تمرکز دارد.
در دو سه روز ابتدایی پس از حمله نیروهای بعث عراق به خاک ایران، علیاکبر شیرودی به همراه جمع اندکی از همراهانش در نیروی هوایی تن به دستورات بالا نمیدهد و ترجیح میدهد نسبت به آن تمرد کنند! همین تمرد از یک دستور نظامی اما تأثیری شگرف بر ادامه تحولات جنگ میگذارد.
«آسمان غرب» تلاش کرده است تا این چند روز ملتهب را به تصویر در آورد و روایتی از قهرمانی را به تصویر بکشد که جانش را در راه وطن و مردمش فدا کرد و امروز کلمه شهید کنار اسمش نصب شده است.
محمد عسگری، کارگردان این فیلم به دنبال روایت بزرگمردی است که ستاره درخشان جنگهای کردستان نام گرفته بود و به گفته شهید «ولی الله فلاحی» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی: «ناجی غرب و فاتح گردنهها و ارتفاعات آریا، بازی دراز، میمک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر بود. او غیرممکنها را ممکن ساخت».
شهید شیرودی همچون آهنربایی است که آدمها را به خود جذب میکندعسگری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا از مازندران درباره انتخاب موضوع فیلمنامهاش که درباره یک مقطع کوتاه از زندگی شهید شیرودی است، میگوید: در یک بخش به لحاظ فنی برای هر کارگردانی جذاب است که در آسمان کارگردانی کند، حالا به واسطه هر چیزی که ممکن است یک هواپیما یا یک بالگرد باشد اما در بخش شخصیت، شیرودی یک شخصیت آهنربا گونهای است که آدم را جذب خودش میکند.
وی میافزاید: بهویژه در این دوره زمانه ما، اینکه یک نفری بهخاطر غیرتی که به وطنش، خاکش، مردمش، ناموسش، خانوادهاش و نظامش و هر آنچه فکر میکنید دارد، در یک موضوعاتی گنجانده میشود که یک آدمی دادخواه و عدالتخواه باشد تا پشت مردمش باشد و این روحیه برای من روحیه جذابی است؛ اینکه وجوه اصلی یک قهرمان را در خود دارد.
کارگردان آسمان غرب با بیان اینکه این دلایل موجب انتخاب این شخصیت شد، ادامه میدهد: زمانی که دیدم سوژه مناسبی است، آن را انتخاب کردم، ضمن اینکه برهه زمانی را که به آن در فیلمنامه پرداختم، به مانند خورشیدی دیدم که به واسطه عمل آنها میدرخشید اما گذر زمان روی آن سایه انداخته بود.
عسگری اضافه میکند: رخداد دراماتیک و حماسه گونهای که در روزهای ابتدای جنگ انجام میدهند و ارتش سازمان درستی نداشت و سپاه تازه داشت، شکل و قوت میگرفت و این ماجرا باعث میشود تا شرایط ویژهای پیدا کند و اینها باعث میشود تا مرا بتواند برای ساخت موضوعی جذب کند که انجام هم شد.
آسمان غرب، نمونهای از تمام آسمان ایران استکارگردان نامی چهلودومین جشنواره فیلم فجر با اشاره به شناختش از شهید شیرودی قبل از آغاز ساخت فیلم میگوید: اطلاعاتم در این مورد شهید، اطلاعات محدودی بود که دیگران هم دارند، اما آنچه در ساخت این فیلم کمک کرد، گفتوگوهای میدانی با همرزمان شهید بود، ضمن اینکه مطالعات و اتفاقاتی که در آن برهه از زمان رخ داد، بخشی از ساخت فیلمنامه بوده است.
وی میافزاید: حضور میدانی در سرپل ذهاب، پادگان ابوذر و اتفاقات آنجا و همچنین گفتوگو با روستاییانی که در آن دوران از زمان و اینکه چرا آن کارها را در آنجا انجام داد، موجب شد تا فیلمنامه نوشته شود و به این شهید مجذوب شوم.
کارگردان اولین فیلم حوزه مقاومت به نام «اتاقک گلی» درباره انتخاب فیلم دومش به نام آسمان غرب میگوید: دلیل این نام به این خاطر بود که این موضوع در غرب کشور اتفاق افتاد و در آسمان، البته آسمان غرب نمونهای از تمام آسمان ایران است و معطوف به غرب کشور نیست، قطعاً در جنوب کشور هم همینطور بوده است، بههرحال ما قهرمانانی را داریم که به عنوان خلبان هستند و قهرمانی آنها در آسمان بوده است، حالا چه خلبان هواپیمای جنگی، بالگرد یا سایر که در روزهای جنگ مأموریتهای و پروازهای خاص و خطیر خودشان را داشتند.
عسگری با اشاره به استقبال مردم از اکران این فیلم روی پردههای سینما ادامه میدهد: یک اشتباهی در فیلمهای ما اتفاق افتاده است و آن این است که عنوانی روی فیلمی گذاشته میشود، مثلاً عنوان شیرودی یا قهرمان یک شخصیت کشوری یعنی زندگی آن، در صورتی که در این فیلم اینطور نیست، این فیلم رخدادی از روزهای نخست جنگ است که بر حسب اتفاق علیاکبر شیرودی قهرمان آن روزها بودند، بهخاطر همین برخی میآیند و میگویند که چرا معنویات شیرودی را نشان ندادید، در واقع اشتباه محض است که بخواهیم در ۱۰۰ دقیقه تمام آنچه را که شهید شیرودی بوده است، به نمایش درآوریم.
وی اضافه میکند: در این فیلم جنگندگی یا همان غیرت به وطن و جوهر انسانیت و اخلاق شهید شیرودی به نمایش در آمده است، شخصیتی که قهرمان ما در برههای از زمان بوده است و بزرگان از او به عنوان «مالک اشتر» زمانه اسم میبرند و آن بهخاطر سلحشوری و جنگندگی بوده است.
علاقه شهید شیرودی به حضرت امام راحلکارگردان آسمان غرب ادامه میدهد: نکته اول درباره روایت این فیلم بهخاطر سلحشوری، جنگندگی و قصه این سلحشوریها در آن دوره زمانه بوده است و نکته دیگر در مورد معنویات و خانواده شیرودی است که شما به عنوان یک فیلمنامهنویس به یک زاویهای نگاه میکنید و آن شخصیت و جوهره شیرودی محسوب میشود و آن ویژگی در جوان و نوجوان امروزی ملاک است و این قهرمان شجاع را دوست دارند و شما میخواهید آن را به جوان امروز نشان دهید، بنابراین باید به زبان روز به جوان امروز رساند.
وی تاکید میکند: هر چیزی باید زبان سینما باشد به عنوان مثال در این فیلم در یک جایی به امام و بنیانگذار جمهوری اسلامی شیرودی ایمان دارد و ابزار شیرودی و هر چیزی را که برجستگی شیرودی میبینید در بالگرد است؛ عکس امام را به آن میچسباند و به آن آهن بیخاصیت به لحاظ مفهومی جان میدهد و این همان زبان سینماست، که نوجوان و جوان سینما را دوست دارد.
عسگری با بیان اینکه با حضور در برخی از اکران فیلم در سینماها میبینیم که نوجوان و جوان با صوت و سرافرازی شیفته شیرودی میشوند و این نشانه خوب از نوع ارتباط جوان امروز با این قهرمانان است، میگوید: برخی فیلمها مثل موقعیت مهدی که خانواده فرمانده جنگ را مورد بررسی قرار میدهد و هدف آن مشخص است و هدف فیلم شیرودی مقاومت، ایستادگی شیرودی و همرزمانش در آن روزهای نخست جنگ است و این تفاوت بین ساخت فیلمهاست و مطمئناً در یک فیلم ۱۰۰ دقیقهای نمیتوان تمام وجوهات یک شخصیت مهم را مطرح کنید، شخصیتی که زمان خبر شهادتش به حضرت امام (ره) رسید، ایشان یک ربع به فکر رفتند و با اینکه درباره همه شهدا میگفتند خدا آنها را بیامرزد، اما درباره شهید شیرودی گفتند که او آمرزیده است، یا مقام معظم رهبری درباره این بزرگمرد فرمودند که شیرودی، اولین نظامی بود که به او اقتدا کردم.
کد خبر 748225